03 d’octubre 2010

Parlem clar de la N-II

Dijous a les 12 del migdia va ser entregat al Congrés el projecte de Pressupostos Generals de l´Estat. Els pressupostos més austers des de la recuperació de la democràcia, conseqüència directa de la crisi econòmica que ha impactat especialment a la península de la bombolla de la totxana. Uns diuen que hi ha més partides socials que mai en els pressupostos, uns altres assenyalen que quatre de cada deu euros dels pressupostos es dedicaran a pagar les prestacions d´atur i el deute que l´Estat ha col·locat en els mercats internacionals amb els seus corresponents interessos. Les dues frases són exactes però tant de bo que no s´haguessin de pagar tants de diners per l´atur més alt de la Unió Europea i que el propi govern preveu que pujarà durant aquest any fins al 19´7% de la població activa.
Una lectura gironina dels pressupostos- Lamentablement és molt senzilla: continuen les obres de l´Alta Velocitat -perquè no es poden parar unes obres que tenen l´espasa de Damòcles del tram acabat de TPFerro i les seves milionàries indemnitzacions- i es deixa penjada la N-II un any més. I no pas des de la ingenuïtat he de dir que no m´esperava aquests pressupostos tan raquítics per a la N-II. Tenia una certa confiança en la paraula i el pacte polític amb el ministre de Foment, José Blanco, que va comprometre, mitjançant votació en el Ple del Congrés, licitar tots els trams de la N-II des de Caldes de Malavella fins a la Tordera durant la segona meitat de 2010. No ha estat així. I 12 milions per a l´any que ve.... no ens duran gaire enlloc. Tot i això, el més preocupant en termes de planificació és la definitiva aturada de les obres de la N-II des de Girona fins a la frontera francesa. El 22 de juliol d´aquest any el ministre de Foment va anunciar en el Congrés que no es faria cap autovia més que tingués a una certa distància una autopista. Al ser preguntat sobre si això suposava la cancel·lació del projecte de la N-II tram nord, va manifestar que «s´obria una període de reflexió». Aquest període es va acabar el dijous quan vam llegir que els pressupostos tenen 0 euros destinats al tram Medinyà-Orriols que inaugurava les obres del tram nord. Unes obres ja començades. Un gran desastre. Fracassada capacitat d´influència del conseller de Política Territorial que ha intentat, infructuosament, que els trams sud de la N-II fossin licitats aquest any. Ara els socialistes ens critiquen perquè no recolzem aquests pressupostos -que són un desastre- i sí els del PP. Els pressupostos que vam negociar amb el PP ens van dur el desdoblament de la A-26 entre Olot i Besalú i els túnels de Castellfollit-Sant Joan les Fonts i ens van portar els pocs quilòmetres ja desdoblats de la N-II. Mira que haver de treure l´espantall del PP per justificar uns pressupostos injustificables des del punt de vista de la N-II...
Hunor negre- Ja fa anys que llegeixo pressupostos públics i despullo -un exercici ben prosaic en aquest cas- les operacions de maquillatge i inflació de partides. Aquests any els alts funcionaris del Ministeri d´Economia sembla que s´han decantat per l´humor negre. Totes les partides que queden aturades i en via morta els ha donat una partida de 134.000 euros. Tot sigui per inflar una mica les dades de l´incompliment. En aquest exercici d´engany, un any eren 80.000 per aquí i 200.00 per allà. Però aquest any totes les partides falses tenen 134.000 euros, invariablement. Sembla ben bé que ens prenguin per estúpids. La segona gran operació de maquillatge són els 108 milions d´euros dedicats a l´empresa Seittsa per a «obres de manteniment» i «convenis amb Adif». Aquesta és la segona partida més gran per Girona després de les obres del TAV. Em recorden molt els pressupostos de 2009 quan es van inventar una partida fantasma anomenada «Cataluña ferrocarril» de 250 milions d´euros. Saben quants d´aquests diners es van gastar el 2009? Zero. I després, també hi ha una partida molt espectacular: 29 milions d´euros per obres de manteniment de les comarques gironines... aquest any 2010 eren 36,6 milions d´euros. Vostès han observat obres de millora de les carreteres de l´Estat a Girona per valor de 36,6 milions d´euros?