24 de novembre 2010

El no debat i tres dies de campanya


No hi haurà cara a cara Mas-Montilla. Una pena. I una gran perplexitat pels mecanismes antiquats que no permeten celebrar debats sense una gran participació en l’autorització per part de les juntes electorals. Mas havia expressat des de fa mesos el desig de celebrar un debat. La negociació només fou possible quan Montilla va canviar de criteri diumenge a la nit i va renunciar a fer un debat en una televisió d’àmbit estatal (fem política espanyola o fem eleccions al parlament de la nostra nació?).


He vist molt emprenyat Montilla per la televisió perquè no es podrà fer aquest debat. Això és fantàstic perquè si no es pot fer és únicament perquè Montilla va decidir canviar de criteri massa tard, molt massa tard. No vull pensar que una maquinària electoral com la socialista (que abans era molt bona) no sabés que els debats s’han d’anunciar per part del mitjà de comunicació amb cinc dies d’antelació i amb compensacions per la resta de forces polítiques.


Vist amb perspectiva i llegida la normativa vigent, el que va fer Montilla diumenge a la nit és llançar el país a una petita gran frustració. La Junta Electoral Central ha deixat clar en la seva resolució que és partidari dels cara a cara (ja els va avalar en els Felipe-Golzález-Aznar i Zapatero-Rajoy) però dient que s’ha de complir la forma i les normes. Montilla ha sortit a criticar que per un motiu de “forma” no es faci el debat. Si Montilla, el super-home normal, en lloc d’apuntar-se a primer de Dret i deixar-ho aparcat s’hagués dedicat a llicenciar-se en lleis, sabria que la forma és condició prèvia per entrar en el fons dels assumptes. Una mostra d’incompetència de l’equip de campanya socialista (diuen que Jaume Collboni no sabia res de la idea del candidat home super-normal) que expressa un nerviosisme creixent.


Queden tres dies de campanya. CiU els dedicarà a incrementar la participació que és el que separa una majoria precària d’una majoria còmode. El PSC es dedicarà a reprogramar tota la seva estratègia de final de campanya