Dimarts el vicepresident segon i ministre d’Economia i Hisenda, Pedro Solbes, va entregar el projecte de llei dels Pressupostos Generals de l’Estat al Congrés dels Diputats per a la seva discussió, votació i, en el seu cas, tramitació. Aquesta setmana, doncs, ha estat dedicada, en part, a analitzar el projecte de Pressupostos i el seu impacte a la demarcació de Girona, els interessos de la qual ens pertoca defensar a Madrid als diputats i senadors. Aquestes són algunes de las dades objectives que ens presenten aquests pressupostos decebedors i que s’han de modificar a l’alça, amb una major inversió.
Pugen o baixen els PGE? L’executiu anuncia un increment del 28% dels Pressupostos a les comarques gironines. No cal ser gens astut per detectar que les partides que creixen són les dedicades a la construcció del Tren d’Alta Velocitat. Per fi arriben les obres a Girona. Les esperem des de 1986. El Govern del PP ens va prometre la posada en funcionament del tren fins a la frontera francesa pel 2004. El PSOE fins fa dos anys ens anunciava l’arribada a la frontera francesa pel 2008. I ara pel 2012. Tan de bo. També és cert que la gran partida de l’Alta Velocitat per 2008 en els pressupostos d’enguany era de 262 milions d’euros. I que no s’han gastat. És clar que l’Alta Velocitat és una gran inversió que arriba amb molt de retard. Però el que sostinc és que aquesta no és una partida que es pugui territorialitzar a les comarques gironines sense fer trampa. Vull dir que el TAV no es fa per anar d’Hostalric a la Jonquera sinó que és una comunicació transeuropea. Per anar de Sevilla a Bucarest, d’aquí a uns anys, o de Girona a Brusel·les, d’aquí a ben pocs anys. La partida del TAV emmascara, però, la caiguda molt notable de la inversió en les partides que sí que són territorialitzables. Tots els Ministeris inversors redueixen les seves partides a Girona: Foment, Medi Ambient, Habitatge, Cultura i les partides de Medi Natural destinades a Vies Verdes. Anem per pams.
Foment- La inversió en carreteres a les comarques de Girona disminueix en 26’4 milions d’euros en els Pressupostos del 2009. Dit d’una manera més contundent: la inversió prevista pel 2009 cau un 43’75% respecte a la pressupostada pel 2008. Girona és la demarcació en la que inverteix menys el Ministeri de Foment de les quatre províncies catalanes. En dues, Barcelona i Tarragona, la inversió puja respecte a l’any passat i en dues, Girona i Lleida, baixa. Tot i això, Lleida, amb la meitat de la població que Girona, té més inversió que Girona. En els pressupostos de l’Estat pel 2008, es destinaven 60 milions d’euros a les carreteres de l’Estat a Girona. Aquest anys es preveu destinar 33’9 milions.
N-II- Qui rep més directament aquesta retallada és la N-II i la A-26, l’Eix Pirinenc. Llegeixo que els propis socialistes gironins reconeixen que els diners destinats a la N-II són insuficients. Continuem essent la demarcació de l’Estat amb menys quilòmetres d’autovia, exceptuant Ceuta i Melilla. I de la N-II, carretera amb més de 25.000 vehicles diaris de promig en tot el recorregut gironí, només hi ha desdoblats 8’6 quilòmetres. A aquest ritme, no arribarem al 2012 amb tota la N-II desdoblada, que és l’objectiu més que raonable que vam plantejar durant la campanya electoral de les eleccions de març d’enguany. Es consignen partides per començar les obres en dos nous trams: Tordera-Maçanet de la Selva (8’5 quilòmetres) amb només 7 milions d’euros. Estem parlant de menys d’una cinquena part del que costa aquest tram. Cap al nord de Girona, sobre partida pel desdoblament de Medinyà a Orriols (3’4 quilòmetres) amb una esquifida partida de 200 mil euros. Per què no arrancar les obres amb ambició i fins a les portes de Figueres?
A-26- La inversió en la A-26, l’Eix Pirinenc, és molt més fàcil de resumir: congelada. Parada en sec. Pel tram Besalú-Figueres (25 quilòmetres) es destinen 10 mil euros. L’any passat 600 mil, que no es van gastar. I l’altra gran peça congelada de l’Eix Pirinenc és la variant d’Olot. Importantíssima. No pas per cap reivindicació local olotina. En els primers mesos del proper any, diuen, entrarà en funcionament el túnel de Bracons i, per tant, la nova carretera Vic-Olot que fa cinc anys que el tripartit va marejant entre querelles i modificacions. A la pràctica, l’obertura de Bracons altera el mapa de carreteres principals del país. L’Eix Transversal tindrà un nou ramal molt utilitzat: Vic-Olot-Figueres-frontera francesa. Segurament més transitat pels vehicles de llarg recorregut que el ramal Vic-Girona. L’any passat es van consignar 3 milions d’euros per la variant d’Olot arran d’una esmena del Grup Parlamentari Català. No se l’han gastat. I per enguany només hi ha consignats 50 mil euros per la redacció del projecte de la variant d’Olot. Una manca de planificació de la qual abans d’un any en veurem les conseqüències.
Medi Ambient- Per l’any 2008, els Pressupostos de l’Estat destinaven 9’2 milions d’euros en Costes per a les comarques de Girona. Pel 2009, es pressuposten 3’3 milions d’euros, una caiguda de dos terços. Tot es redueix a tres partides genèriques per a regeneració de la costa, sense cap especificació. Cap projecte dels passeigs marítims pendents. I, sobretot, cap inversió destinada a la platja de Sabanell de Blanes, la més castigada – amb el passeig destruït- a l’hivern anterior. És clar que aquest error s’ha de corregir. Per vies verdes, l’Estat destinava 835’8 mil euros pel 2008. Pel 2009: 0 euros. El pont sobre el riu Ter a Girona tampoc el veurem el 2009, només en maquetes en tres dimensions
I el que no es compleix!- Pressupostos del 2009 a part, per primer cop el projecte reconeix que el que es pressuposta no sempre es gasta. Allò que vinc denunciant des de fa anys per primer cop queda reflectit en els Pressupostos. El Govern de l’Estat s’ha inventat un nou ens públic: la Societat Estatal d’Infraestructures de Transport Terrestre (SEITT). A aquesta Societat l’ha dotat amb 782’7 milions d’euros per a Catalunya. D’on surten aquest grapat de milions? Doncs són exactament els diners que s’hauria d’haver gastat l’Estat en inversió el 2008 a Catalunya i que no s’ha gastat. Es multiplica per 7 respecte a l’any 2007. Un Estat molt poc complidor amb allò que pressuposta. Aquests PGE s’han d’esmenar intensament per incrementar la inversió. El PSC-PSOE de Girona es diu disposat a negociar esmenes amb CiU. Bona impressió. Nosaltres els votarem totes les que presentin per millorar les Pressupostos. Esperem que ells facin el mateix amb les nostres esmenes. I que sigui possible trobar un punt d’acord en les mancances i els increments necessaris.
Pugen o baixen els PGE? L’executiu anuncia un increment del 28% dels Pressupostos a les comarques gironines. No cal ser gens astut per detectar que les partides que creixen són les dedicades a la construcció del Tren d’Alta Velocitat. Per fi arriben les obres a Girona. Les esperem des de 1986. El Govern del PP ens va prometre la posada en funcionament del tren fins a la frontera francesa pel 2004. El PSOE fins fa dos anys ens anunciava l’arribada a la frontera francesa pel 2008. I ara pel 2012. Tan de bo. També és cert que la gran partida de l’Alta Velocitat per 2008 en els pressupostos d’enguany era de 262 milions d’euros. I que no s’han gastat. És clar que l’Alta Velocitat és una gran inversió que arriba amb molt de retard. Però el que sostinc és que aquesta no és una partida que es pugui territorialitzar a les comarques gironines sense fer trampa. Vull dir que el TAV no es fa per anar d’Hostalric a la Jonquera sinó que és una comunicació transeuropea. Per anar de Sevilla a Bucarest, d’aquí a uns anys, o de Girona a Brusel·les, d’aquí a ben pocs anys. La partida del TAV emmascara, però, la caiguda molt notable de la inversió en les partides que sí que són territorialitzables. Tots els Ministeris inversors redueixen les seves partides a Girona: Foment, Medi Ambient, Habitatge, Cultura i les partides de Medi Natural destinades a Vies Verdes. Anem per pams.
Foment- La inversió en carreteres a les comarques de Girona disminueix en 26’4 milions d’euros en els Pressupostos del 2009. Dit d’una manera més contundent: la inversió prevista pel 2009 cau un 43’75% respecte a la pressupostada pel 2008. Girona és la demarcació en la que inverteix menys el Ministeri de Foment de les quatre províncies catalanes. En dues, Barcelona i Tarragona, la inversió puja respecte a l’any passat i en dues, Girona i Lleida, baixa. Tot i això, Lleida, amb la meitat de la població que Girona, té més inversió que Girona. En els pressupostos de l’Estat pel 2008, es destinaven 60 milions d’euros a les carreteres de l’Estat a Girona. Aquest anys es preveu destinar 33’9 milions.
N-II- Qui rep més directament aquesta retallada és la N-II i la A-26, l’Eix Pirinenc. Llegeixo que els propis socialistes gironins reconeixen que els diners destinats a la N-II són insuficients. Continuem essent la demarcació de l’Estat amb menys quilòmetres d’autovia, exceptuant Ceuta i Melilla. I de la N-II, carretera amb més de 25.000 vehicles diaris de promig en tot el recorregut gironí, només hi ha desdoblats 8’6 quilòmetres. A aquest ritme, no arribarem al 2012 amb tota la N-II desdoblada, que és l’objectiu més que raonable que vam plantejar durant la campanya electoral de les eleccions de març d’enguany. Es consignen partides per començar les obres en dos nous trams: Tordera-Maçanet de la Selva (8’5 quilòmetres) amb només 7 milions d’euros. Estem parlant de menys d’una cinquena part del que costa aquest tram. Cap al nord de Girona, sobre partida pel desdoblament de Medinyà a Orriols (3’4 quilòmetres) amb una esquifida partida de 200 mil euros. Per què no arrancar les obres amb ambició i fins a les portes de Figueres?
A-26- La inversió en la A-26, l’Eix Pirinenc, és molt més fàcil de resumir: congelada. Parada en sec. Pel tram Besalú-Figueres (25 quilòmetres) es destinen 10 mil euros. L’any passat 600 mil, que no es van gastar. I l’altra gran peça congelada de l’Eix Pirinenc és la variant d’Olot. Importantíssima. No pas per cap reivindicació local olotina. En els primers mesos del proper any, diuen, entrarà en funcionament el túnel de Bracons i, per tant, la nova carretera Vic-Olot que fa cinc anys que el tripartit va marejant entre querelles i modificacions. A la pràctica, l’obertura de Bracons altera el mapa de carreteres principals del país. L’Eix Transversal tindrà un nou ramal molt utilitzat: Vic-Olot-Figueres-frontera francesa. Segurament més transitat pels vehicles de llarg recorregut que el ramal Vic-Girona. L’any passat es van consignar 3 milions d’euros per la variant d’Olot arran d’una esmena del Grup Parlamentari Català. No se l’han gastat. I per enguany només hi ha consignats 50 mil euros per la redacció del projecte de la variant d’Olot. Una manca de planificació de la qual abans d’un any en veurem les conseqüències.
Medi Ambient- Per l’any 2008, els Pressupostos de l’Estat destinaven 9’2 milions d’euros en Costes per a les comarques de Girona. Pel 2009, es pressuposten 3’3 milions d’euros, una caiguda de dos terços. Tot es redueix a tres partides genèriques per a regeneració de la costa, sense cap especificació. Cap projecte dels passeigs marítims pendents. I, sobretot, cap inversió destinada a la platja de Sabanell de Blanes, la més castigada – amb el passeig destruït- a l’hivern anterior. És clar que aquest error s’ha de corregir. Per vies verdes, l’Estat destinava 835’8 mil euros pel 2008. Pel 2009: 0 euros. El pont sobre el riu Ter a Girona tampoc el veurem el 2009, només en maquetes en tres dimensions
I el que no es compleix!- Pressupostos del 2009 a part, per primer cop el projecte reconeix que el que es pressuposta no sempre es gasta. Allò que vinc denunciant des de fa anys per primer cop queda reflectit en els Pressupostos. El Govern de l’Estat s’ha inventat un nou ens públic: la Societat Estatal d’Infraestructures de Transport Terrestre (SEITT). A aquesta Societat l’ha dotat amb 782’7 milions d’euros per a Catalunya. D’on surten aquest grapat de milions? Doncs són exactament els diners que s’hauria d’haver gastat l’Estat en inversió el 2008 a Catalunya i que no s’ha gastat. Es multiplica per 7 respecte a l’any 2007. Un Estat molt poc complidor amb allò que pressuposta. Aquests PGE s’han d’esmenar intensament per incrementar la inversió. El PSC-PSOE de Girona es diu disposat a negociar esmenes amb CiU. Bona impressió. Nosaltres els votarem totes les que presentin per millorar les Pressupostos. Esperem que ells facin el mateix amb les nostres esmenes. I que sigui possible trobar un punt d’acord en les mancances i els increments necessaris.
1 comentari:
Gerona encara surt als Pressupostos del 2009
Publica un comentari a l'entrada