01 d’octubre 2012

La punyalada

Ni N-II ni soterrament- aquesta setmana ha estat fecunda en males noticies per a les comarques gironines. El ministeri de Foment ha anunciat que cancel·la el desdoblament de l’N-II de la Jonquera a la Tordera i en el projecte de pressupostos generals de l'Estat pel 2013 no hi ha cap partida pel soterrament del tren convencional al seu pas per la ciutat de Girona. Les inversions del Ministeri de Foment i els seus organismes autònoms a la demarcació de Girona ha caigut un 85%. Crònica d'una asfixia. Anem per pams.

N-II- L'any 1995 va començar la redacció del projecte de desdoblament de l’N-II i la seva conversió en autovia. L'any 2007, quan va començar la crisi econòmica, els km d’autovia a l'Estat s’havien incrementat en un 90% des de 1995. A les comarques gironines, 8 km de N-II desdoblada. Res més. Des de 2007 fins a 2012 a l'Estat espanyol, en plena crisi econòmica, encara s’han desdoblat 900 km de carretera estatal. Cap a Girona, la demarcació amb menys quilometres d’autovia de l'Estat.

El preu del desdoblament- dimarts es va publicar al Butlletí Oficial de l'Estat la cancel•lació del desdoblament de l’N-II entre Maçanet i Tordera. L’argument era l'elevat preu del km d'obra: 22 milions per km. El 4 de juliol la ministra de Foment, Ana Pastor, va inaugurar 8'7 km d'autovia A-4 a Despeñaperros. Preu del quilòmetre d'autovia segons nota oficial del ministeri: 50 milions d'euros. Doble raser.


La intensitat de vehicles- aquest dimecres 26 de setembre es va fer públic el pla d’infraestructures del govern fins a l'any 2024. En aquest pla es certifica per primer cop el no desdoblament del tram nord de l’N-II. En aquest mateix pla es contempla el desdoblament de més d'una desena de carreteres de l'Estat amb intensitat diària de vehicles d'entre 1.300 i 3.000 vehicles. L’N-II a Girona té una intensitat diària de 22.000 vehicles.

El no soterrament- la segona gran punyalada d'aquesta setmana: ni un euro pel soterrament del tren convencional a la ciutat de Girona. Recordem l'origen de tot el projecte: l’enderrocament del viaducte. Tindrem alta velocitat amb nou anys i mig de retard. No tindrem el tren soterrat. L'enterrament del sentit del projecte: esponjar la ciutat.

Una caiguda d'un 85%- les inversions de Foment a Girona cauen un 85%. Nomes diners pel etern tram Sils-Caldes de Malavella, una nova anualitat per la biblioteca provincial (l’única pendent a Catalunya) i una nova anualitat de les obres de la Seu del pont sobre el riu Ter a Girona. El Govern reconeix que fins ara només ha executat un 42% de l'obra del pont, que hauria d'haver estat acabada l'any passat. A la demarcació de Barcelona les inversions de Foment s’incrementen un 9%. Al conjunt de Catalunya s’inverteix un 11'9% del pressupost global dels ministeris inversors. Un any més s’incompleix l'Estatut que diu que durant 7 anys el govern ha d’invertir a Catalunya l’equivalent del seu PIB en el conjunt espanyol. L’inversió hauria de ser d'un 18%. I desprès hi ha la dada del freu d’execució de l'obra publica. Baixíssima a Catalunya de forma endèmica. En canvi l'any 2011 es va executar un 110% del pressupostat a Madrid i un 120% a Andalusia. Encara fan falta mes arguments?

2 comentaris:

Metatron19 ha dit...

Jordi si a aquest bloc li afegeixes aquest enllaç del vídeo de 30 minuts sobre la N-2 quedaria més complet ... és una idea tv3.cat/videos/4265270/Sobreviure-a-la-NII ......

Daní ha dit...

Demolidor. La gent de les comarques gironines no n'hem volgut saber mai res dels espanyols!