16 d’agost 2006

Els socialistes gironins i la "societat de les avaries"

Recordo com que s’acostaven les dates de les últimes eleccions generals de març de 2004 i els dirigents del Partit Popular, aleshores en el poder, s’entestaven a mantenir que el Tren de Gran Velocitat (TGV) arribaria i entraria en funcionament a Girona aquell any 2004. Manifestacions i més manifestacions del ministre de Foment, Francisco Álvarez-Cascos, i dels dirigents territorials. Es veia que sostenir aquell calendari duia de ple a fer el ridícul davant dels ciutadans i insultar a la seva intel·ligència i a la paciència dels qui fa vint anys que esperem aquesta infrastructura.

Aquell mateix paper galdós és el que ara veig que fan els dirigents socialistes de Girona i del ministeri de Foment sostenint que el TGV entrarà en funcionament a les comarques gironines (ciutat de Girona i connexió amb França) l’any 2009. Tants cops que havia escoltat en els debats electorals del 2004 a la diputada Montserrat Palma subratllant la falta de sensatesa dels populars i ara resulta que fan exactament el mateix. O per ser més exactes: uns i altres no feien ni fan res més que repetir indicacions, quasi instruccions, dels alts funcionaris del ministeri de Foment.

Convergència i Unió ha plantejat recentment una solució raonable per guanyar temps i eficàcia en la posada en funcionament del TGV a les comarques gironines. El que pot estar enllestit el 2009 és la via i tots els mecanismes de seguretat en el tram fins a l’Aeroport de Girona. En aquells moments, en el millor dels casos, les obres de soterrament a la ciutat de Girona hauran començat, com desitgem i volem. Atès que la línia del TGV passa just pel costat de l’aeroport i atès que hi ha reserva de sol per construir un baixador a l’alçada de l’aeroport, el TGV pot entrar en funcionament a les comarques gironines amb una estació a l’aeroport que seria estació de sortida i d’arribada de la línia Girona-Barcelona-Madrid-Sevilla.

Amb aquesta proposta guanyaríem uns quants anys i faríem entrar en funcionament unes instal·lacions ja acabades. La proposta ha tingut bona acollida per part de sectors socials i econòmics de les comarques gironines i per part de la majoria de partits polítics. Però els socialistes, obstinats i tancats en banda. Fa pocs dies el tinent d’alcalde de l’ajuntament de Girona, Joan Pluma, va afirmar que aquesta proposta “és una serp d’estiu”. Que no s’equivoquin: l’eficient arribada i posada en funcionament del TGV a les comarques gironines (optimització de l’obra feta i amironament de l’impacte ambiental) no és una “serp d’estiu” sinó l’assumpte més important en infrastructures que viuran les comarques gironines en un decenni. Es pot fer bé i malament i això és el que estem discutint. En tres punts: 1-posada en funcionament de la part acabada, 2- Explicacions del gran retard en el tram de la ciutat de Girona i 3- Explicacions de com afrontarà l’Estat les obligacions que es derivaran de l’acabament de la part internacional (Figueres-Perpinyà) a començaments de 2009. Això no és per tractar-ho frívolament sinó perquè els governants socialistes d’ajuntament i ministeri vegin que tenen en aquest tema una bomba de rellotgeria a les mans amb la qual juguen inconscientment. Com apunta Eduard Punset en un recent assaig, poques coses irriten més als ciutadans de les societats modernes i complexes que la ineficàcia en les infrastructures, en el que ell anomena “la societat de les avaries”.