30 de març 2009

Notícies del Tren d'Alta Velocitat


Divendres 20 de març. En Carles Puigdemont, en B i jo mateix ens passem el dia a Madrid estudiant en profunditat el projecte constructiu del Tren d’Alta Velocitat al seu pas per les comarques gironines. És un dia de pont a Madrid, les dependències oficials estan molt buides, es pot treballar bé. Apunto algunes dades que em queden clares dels intercanvis de punts de vista amb els responsables de l’obra. Fins a començaments de 2011, com a molt aviat, no tindrem la solució “provisional” del tercer carril ferroviari Girona-Figueres per fer útils els trams acabats de l’Alta Velocitat entre Barcelona i Perpinyà amb trams d’alta velocitat i trams de tren convencional. Un any després, el 2012, en teoria hauria d’estar acabada l’obra. Aleshores perquè el cost de més de 90 milions d’euros (tercer carril ferroviari) per una obra “provisional”? Fins el 2017 no estarà soterrada la línea del tren convencional. L’Estat reconeix que s’ha d’enderrocar el viaducte i fins i tot planifica el seu enderrocament en l’avantprojecte però no en vol assumir el cost, que podria ser molt quantiós per les arques municipals de Girona. L’Estat reconeix que des del 17 de febrer de 2009 paga el cànon del tram fantasma entre Figueres i Perpinyà i estudia una alternativa que podria ser allargar la concessió de 50 anys que vol dir hipotecar fills i nets que pagaran amb els impostos la greu irresponsabilitat en la planificació dels governants del 2004 i d’avui.