L’Estat
es retira. Fa molts anys que, en les meves responsabilitats parlamentàries, i
inclús abans, m’he dedicat a estudiar els pressupostos generals de l’Estat i la
seva inversió a les comarques gironines. Després d’estudiar durant aquesta
setmana els PGE del Govern del PP pel 2014 i les inversions a les comarques
gironines crec que es pot dir que són un pressupostos paupèrrims (d’un Estat
pobre, molt pobre, a l’hora de tornar en forma d’inversió el que paguem en forma
d’impostos els catalans), misèrrims (quatre inversions de pura xavalla a
Girona) i en algun aspecte miserables (el 80% dels propietaris de tot l’Estat
amb terrenys expropiats pel TAV i que no han cobrat es concentren a les
comarques gironines). Uns pressupostos d’un Estat que es retira, per segon any
consecutiu, de les comarques gironines. Com a ciutadans que paguem els nostres
impostos a l’Estat aquest és un tracte inacceptable.
Baixa
la inversió un -63%. Respecte als pressupostos de l’any passat, que ja van ser
de caiguda, la inversió a Girona baixa un -63%. La inversió a tot Catalunya
baixa un -25’5%. El pes de la inversió a Catalunya sobre el conjunt d’Espanya
és d’un 9% quan el pes del PIB català sobre el conjunt de l’espanyol aquest any
ha pujat fins als 19%. Inacceptable. Comunitats autònomes com Galícia,
Castella-la Manxa i Andalusia incrementen la inversió. Es pot dir que després
de l’arribada del tren d’alta velocitat era indefectible una caiguda en la
inversió a Girona. És cert, el tren ha arribat 22 anys després que arribés a
Sevilla (el món al revés) i ara les prioritats son unes altres: carreteres,
costa, ferrocarril convencional i pagar els propietaris expropiats!. Quina és
la resposta pressupostària a tots aquests requeriments? 9’7 milions d’euros per
acabar les obres dels 6’7 quilòmetres del tram de la N-II entre Caldes de
Malavella i Sils. La resta, res de res. Parlem un moment de la “gran” inversió
del govern del PP a la N-II.
450
metres de N-II per any. Els representants del PP han afirmat que amb aquests
pressupostos i amb l’actual Govern a l’Estat s’acaba la “maledicció” de la
N-II. És per fer plorar. L’any 1995 es va començar el projecte de desdoblament
de la N-II. Fins ara s’han desdoblat 8 quilòmetres. Són 450 metres de N-II
desdoblada per any. Els pressupostos del 2014 són els del tercer any del govern
del PP, hi haurà eleccions generals el novembre de 2015. Quin serà el llegat
d’aquests 4 anys de PP amb majoria absoluta? L’any 2009 van quedar empantanegades les obres
de la N-II a Caldes de Malavella per suspensió de pagaments de l’empresa. El
govern del PSOE va ser incapaç de reiniciar les obres. El govern del PP va
readjudicar les obres d’aquests 6’7 quilòmetres l’octubre de 2012 amb un
contracte que contempla un període per fer les obres de 15 mesos. Aquests 15
mesos s’acaben el gener de 2014. Les obres no s’acabaran en el termini acordat
per contracte. La ministra va reconèixer l’agost un retard que pot ser de 6 a 9
mesos. L’any passat es van consignar 15’3 milions d’euros per aquest tram,
partida que no s’ha gastat. Aleshores, la gran medalla del PP en quatre anys
serà acabar una obra empantanegada des del 2009. Res més. Per primer any els
pressupostos oficialitzen la decisió del govern de no desdoblar el tram Maçanet
de la Selva-Tordera (8’5 quilòmetres), quin gran error deixar despenjat de la
xarxa d’autovia un pol de població de 200 mil habitants al sud de les comarques
gironines. I res mes.
Els
mínims. Són anys de reducció pressupostària, d’acord, però quins són els mínims
més mínims que s’haurien d’esperar de l’Estat a les comarques gironines?
Desdoblament de la N-II més al nord de Medinyà-Orriols (un milió d’euros
invertits per adaptar la sortida de l’AP-7 a Vilademuls que si depengués
d’Abertis ja estaria en funcionament però que la lentitud burocràtica de
l’Estat fa que es posposi fins al juny del proper any), la variant d’Olot per
ser la peça pendent de l’eix Vic-Olot-Figueres-frontera francesa que fa que els
camions no puguin circular per tota aquesta via i arruïnen el cost benefici
potencial del túnel de Bracons, inversions en el litoral de la Costa Brava
(camins de ronda, el Molinet, S’abanell...) i, sens dubte, la gran obra
oblidada: el baixador de la línia del TAV a l’aeroport de Girona-Costa Brava.
Aquesta inversió, estratègica, multiplicaria les possibilitats de l’aeroport de
Girona. Fa unes setmanes PSOE (autor de la iniciativa) i PP es posaven d’acord
per accelerar l’arribada de l’alta velocitat a Barajas. Aquí tenim l’únic
aeroport de la península Ibèrica amb una línia TAV enganxada a l’aeroport i no
volen fer un simple baixador que potenciaria els dos mitjans de comunicació.
Per
què ens hem de creure aquests pressupostos? El descrèdit sobre el grau d’execució
dels PGE és ja llegendari. Els mandarins dels ministeris foten el que volen
passant del que ha aprovat el Parlament, any darrera any. Els del PP van dir
que pressupostarien menys però que allò que estigués als pressupostos es
compliria i tampoc ha estat així. Aquesta diari recollia aquesta setmana que en el que portem d’any l’Estat només ha licitat 5
milions d’euros a les comarques gironines...El que s’ha de veure és per on va
la intenció política. L’Estat amb més quilòmetres d’alta velocitat per habitant
de tot el món encara es disposa a gastar el 2014 2.800 milions en alta
velocitat! Tots ells dedicats a Galicia...excepte 414 dedicats a l’Eix
mediterrani, on es concentra més del 50% del PIB espanyol. Això no té remei: si
el càstig és pel moment polític que viu Catalunya, aquests pressupostos
acceleren la desafecció. Si és perquè els hi surt de les entranyes l’ofec, la
conclusió és la mateixa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada