Iberia es treu el vel. El viatge a
la modèstia de l’economia espanyola ha tingut aquesta setmana una manifestació
de sinceritat important. Un dels diaris de la dreta madrilenya va publicar
aquest divendres l’exclusiva de la primera entrevista al que serà el nou
president d’Iberia; Luis Gallego. Un home amb cara de gestor gris i impersonal,
aplicat i al·lèrgic a la fira de les vanitats. Ha manifestat: “Si no
reestructurem Iberia, pot caure l’aeroport de Barajas”. I després ha explicat
els sous de mes de 200.000 euros pels pilots i 650 hores anuals de vol quan les
normes internacionals d’aviació civil els hi permeten volar fins a 900 hores a
l’any. I els sous astronòmics dels tripulants de cabina (hostesses,
sobrecàrrecs...). Iberia era una companyia pública, de bandera, privatitzada a
mitges (Bankia era el primer accionista i El Corte Inglés –avui amb un deute de
5.000 milions d’euros- el segon). Iberia representava quasi com ningú el
projecte dels grans mandarins dels ministeris del Paseo de la Castellana de
Madrid: convertir la capital de l’Estat en el centre radial d’un neocentralisme
per la via de les infraestructures (que modulen les economies dels territoris).
Madrid, Districte Federal. Iberia va abandonar l’aeroport de Barcelona en una
aposta clarament política: Madrid havia de ser l’únic “hub” de l’Estat, un dels
principals del sud d’Europa i pont cap a Amèrica del Sud. I sorprenentment
l’aeroport de Barcelona es va regenerar amb companyies de nova planta (sense el
greix de la parapública Iberia) i amb vols captats per pura lògica d’economia
de mercat, oferta i demanda sense l’Estat protector. Gallego afegeix: “sense
més ajustos Iberia no aixecarà el cap, seria una companyia zombi”. L’aeroport
de Madrid Barajas tindrà connexió de tren d’alta velocitat per intentar salvar
unes instal·lacions que aquest any ja han quedat superades per Barcelona. A
l’aeroport de Barcelona li va ser negat la connexió amb TAV quan es va dibuixar
el recorregut. I l’aeroport de Girona, que té la línia de l’Alta Velocitat a
tocar de la terminal, encara no té una estació per falta de voluntat política,
tot i que la inversió seria moderada i el retorn altíssim. El color dominant a
l’aeroport de Madrid és el vermell cridaner d’Iberia, el color dominant a
l’aeroport de Barcelona és el malva discret i seré, tenaç i que aixeca el vol.
El discret encant del malva. Diu el diccionari: “Moltes flors salvatges que es defineixen
com a blaves són en realitat malva”. Aquesta és una societat bàsicament malva,
emprenedora i mediterràniament individualista, liberal sense saber-ho -el blau
és el color dels liberals- té unes gotes de color entre el lila i el lavanda,
una de les tantes variacions del violat, que dona com a resultat el malva. La
felicitat és de color malva, a la catalana. Ho veiem aquests dies: la reacció
davant la proposta d’aturar el país una setmana perquè s’aturi l’economia
espanyola ha estat replicada a cada tertúlia de cafè, a cada watsap al vol: ens
agrada treballar, només ens en sortirem treballant sense parar, ens agrada ser
creatius, imaginar i explorar terrenys desconeguts. La cultura del treball i la
creativitat s’ha reivindicat aquesta setmana en que s’ha manifestat una de les
millors vetes del país. A vegades ens afirmem quan ens neguen. Una noia de Vic
camina per la plaça major a primera hora del matí amb boira espessa de tardor i
pensa: com podem anar endavant aturant el país?. La Catalunya vella es
reivindica laboriosa, presumptament austera i discreta, magmàtica per dintre en
idees, pensaments i capteniments. Moltes flors salvatges que es defineixen com
a tímides es vesteixen en realitat íntimament de malva.
Motius per votar el 25 de maig. El
proper 25 de maig se celebraran eleccions al Parlament Europeu. Per primer cop
els partits polítics europeus presentaran candidats a la presidència de la
Comissió Europea. I serà elegit el líder amb més escons al parlament
d’Estrasburg. El meu amic Pat Cox, expresident del Parlament europeu, liberal
irlandès i ara mediador amb Ucraïna per la seva incorporació al partenariat
oriental de la UE (en sentirem a parlar d’aquí a una setmana) diu en públic i a
tothom qui el vol escoltar: si no hi ha una reacció cívica per tractar
seriosament les eleccions europees, el proper parlament pot tenir un de cada
tres diputats provinents de partits euroescèptics i xenòfobs. A les enquestes,
de forma reiterada, el Front Nacional de Marine Le Pen se situa en el primer
lloc en la intenció de vot a França. Però la jugada de Le Pen va més enllà. Per
formar grup propi al Parlament europeu és necessita un mínim de 25 diputats
elegits en set països diferents de la Unió Europea. La dificultat, més que els
25, és integrar 7 països diferents. Però Le Pen ja ha iniciat contactes amb
l’extremadreta holandesa, austríaca i sueca. Sí, a Suècia també hi ha un partit
d’extrema dreta. I un camp de confinament de més de 5000 gitanos, roms ens hem
d’acostumar a dir, que aviat serà motiu d’escàndol pel far de la civilitat
escandinava. No és cert que el dia després de votar el parlament europeu no
canviï res a les nostres vides. Comencem a calcular el cost de la no-Europa per
pensar-hi seriosament.
Àstrid-21. Aquest any he pogut
tornar acompanyar les famílies que amb tanta empenta organitzen, des de fa 17
anys, el sopar de la Fundació Àstrid-21 de Girona. Un sopar solidari per
recollir fons. Pares i mares que es dediquen en cos i ànima a la integració
social i educativa de nois i noies amb síndrome de Down. Abans de començar el
sopar hem gaudit d’una representació de vint minuts de “Romeu i Julieta” amb
nois amb síndrome de Down, una estona per pensar. Ara fa trenta anys de la llei
d’integració social del minusvàlid, la Lismi, que va impulsar el professor
Ramon Trias Fargas que va ser pare d’un nen amb síndrome de Down.
Afortunadament moltes coses han canviat a millor en aquests trenta anys de
vigència de la llei. El color d’Astrid-21 també és el color malva. Moltes flors
salvatges que es defineixen com a blaves són en realitat malva.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada