07 de gener 2014

Carreteres

L’Estat ha licitat el desdoblament d’un tram de 2’7 km de N-II al sud (tram Caldes de Malavella-Maçanet de la Selva) i ha licitat un “desdoblament de calçada” de 3 km en el nord, tram Medinyà-Orriols. Valor de les licitacions: 40 milions d’euros. També hem llegit uns manteniments de carreteres de l’Estat per 14 milions d’euros (en aquest cas sempre m’agrada controlar el grau d’execució de la partida, quant es gasta de veritat al final, perquè hi ha sorpreses). En aquest mateix diari vaig llegir la setmana passada un elogi mesurat a la ministra de Foment i a l’executiu del PP. Posem les coses al seu lloc: el tram que ara està en obres Caldes-Sils és una obra empantanegada de l’executiu socialista. Els 2’7 km nous del sud son la meitat d’un tram que mai s’arribarà a construir i que havien de donar continuïtat a un desdoblament que no es farà. La notícia més rellevant de l’Estat l’any passat en matèria de carreteres és que ha descartat definitivament el desdoblament entre Maçanet de la Selva i Tordera (9’6 km). Aquesta és la veritable notícia (anunciada el 26 d’abril de 2013 des de la tribuna del Congrés per la ministra de Foment, responent a una interpel·lació que li faig formular). Els 3 km del nord es tracte d’una obra ja començada i aturada i és, senzillament, la via de desacceleració de la sortida de l’autopista a Vilademuls (no és desdoblament sinó una obra low-cost: duplicació de cñlaçada). La concessionària de l’autopista ja tenia apunt per enllestir les obres l’agost passat i han hagut d’ajornar un any l’obertura perquè l’Estat s’havia adormit en els llorers. Dit això, que el Gabinet de comunicació del ministeri és ara més eficient? Sí, la ministra Pastor té agudesa política. Acabarem la legislatura amb aquesta fantasia dels 2’7 km al sud i la sortida nord de l’autopista i amb la mala notícia del no desdoblament fins a un conglomerat de 200 mil habitants? Sí. Recordin que un quilòmetre d’AVE val 17 milions d’euros. I n’hi ha a cabassats per la geografia hispànica. Que no ens impressioni una inversió aparent de 40 milions d’euros.