Vull començar reconeixent que la ministra Ana Pastor
té més instint polític i més atenció pel seguiment de l'empantanegada obra de
desdoblament de la N-II que no pas els seus dos immediats antecesors, Magdalena
Álvarez i José Blanco. Dit això, de les paraules als fets hi ha un pas de
gegant en aquesta matèria. Abans-d'ahir la ministra Pastor va
estar 20 minuts a Vilademuls per inaugurar un nou accés a l'autopista. Ara ja
tenim variant de Girona. Aquelles velles i descolorides pintades pel centre de la
ciutat que deien: «Variant de Girona per l'autopista» van veure com el temps,
21 anys després, els donava la
raó. Ahir , s'aixecava acta definitiva del gran error del ministre
Josep Borell i l'alcalde Joaquim Nadal de fer la variant de Sant Daniel. Ara
l'Estat vol traspassar la variant de Sant Daniel a la Generalitat. Cal
pensar en els seus nous usos. Ja tenim 20 quilòmetres d'autopista gratuïta amb
funcions de variant desdoblada. La culminació d'una decisió política de 2007 es
fa realitat l'1 de juliol de 2014, 7 anys després i mira que la infraestructura
bàsica ja estava construïda. Bé pels ciutadans i bé per la ministra, que ja té
una col·lecció de fotos gironines a la salut d'Abertis, que vol dir dels
usuaris de l'autopista. És pertinent aquí fer-se la pregunta planiana: «qui ho
paga, tot això?». Ara per ara, la concessionària de l'autopista, que té la fi de
la concessió l'any 2021. Aleshores veurem si totes aquestes obres són un bon
argument per l'allargament de la concessió. No avancem esdeveniments –queden 7
anys- però tampoc siguem innocents.
I de la resta de la N-II què? El Govern del PP va
heretar unes obres paralitzades del Govern del PSOE. L'octubre de 2012 es va adjudicar
una altra vegada el tram Caldes de Malavella-Sils amb un període d'execució de
15 mesos, que acabaven el gener de 2014. En el millor dels casos, aquest tram
de 4,5 km
estarà acabat a finals d'any, 11 mesos de retard sobre 15 de termini oficial d’execució.
La veritable novetat és l’anunci de dos nous trams, que ja van ser anunciats el
gener d'aquest any: el tram Sils-Maçanet
de la Selva i el tram, Medinyà-Orriols. La venda al mitjans va ser molt bona.
Tot i que ho portava apuntat a les notes, la ministra es va ben estar de dir que
eren dos trams de 3 km
cadascun. I això és tot. S’avança en la redacció del projecte de desdoblament «tou»
(duplicació de calçada) d'Orriols fins a la frontera francesa. El govern espanyol,
per primera vegada a la història, vol fer una concessió de construcció i
manteniment amb peatge a l'ombra. No ho veurem pas, aquesta legislatura.
Benvinguts siguin els avanços en els tràmits administratius. I el gran silenci de
la ministra, fa dos dies a Vilademuls, va ser no reconèixer obertament el que
ja ha dit en seu parlamentària: que el Govern de l'Estat no té previst
desdoblar la N-II des de Maçanet fins a Tordera (9,2 km ). Greu error. Volen
traspassar aquest tram a la Generalitat (regal galdós) i deixar sense connexió
per autovia a un conglomerat de 200.000 habitants de la Selva marítima i part
de la interior. Els
avanços són lents, no ens podem quedar amb els braços plegats. Cal insistir més
i separar el gra de la
palla. Ja veurem què passa el 2021 i mentrestant, de nou,
només 6 km
en una legislatura. Dit això, amb la ministra Pastor s'hi pot parlar, raonar i
avançar. Encara queda molta feina per fer, la major part.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada