03 de juliol 2014

N-II, estat de la qüestió


Vull començar reconeixent que la ministra Ana Pastor té més instint polític i més atenció pel seguiment de l'empantanegada obra de desdoblament de la N-II que no pas els seus dos immediats antecesors, Magdalena Álvarez i José Blanco. Dit això, de les paraules als fets hi ha un pas de gegant en aquesta matèria. Abans-d'ahir la ministra Pastor va estar 20 minuts a Vilademuls per inaugurar un nou accés a l'autopista. Ara ja tenim variant de Girona. Aquelles velles i descolorides pintades pel centre de la ciutat que deien: «Variant de Girona per l'autopista» van veure com el temps, 21 anys després, els donava la raó. Ahir, s'aixecava acta definitiva del gran error del ministre Josep Borell i l'alcalde Joaquim Nadal de fer la variant de Sant Daniel. Ara l'Estat vol traspassar la variant de Sant Daniel a la Generalitat. Cal pensar en els seus nous usos. Ja tenim 20 quilòmetres d'autopista gratuïta amb funcions de variant desdoblada. La culminació d'una decisió política de 2007 es fa realitat l'1 de juliol de 2014, 7 anys després i mira que la infraestructura bàsica ja estava construïda. Bé pels ciutadans i bé per la ministra, que ja té una col·lecció de fotos gironines a la salut d'Abertis, que vol dir dels usuaris de l'autopista. És pertinent aquí fer-se la pregunta planiana: «qui ho paga, tot això?». Ara per ara, la concessionària de l'autopista, que té la fi de la concessió l'any 2021. Aleshores veurem si totes aquestes obres són un bon argument per l'allargament de la concessió. No avancem esdeveniments –queden 7 anys- però tampoc siguem innocents.


I de la resta de la N-II què? El Govern del PP va heretar unes obres paralitzades del Govern del PSOE. L'octubre de 2012 es va adjudicar una altra vegada el tram Caldes de Malavella-Sils amb un període d'execució de 15 mesos, que acabaven el gener de 2014. En el millor dels casos, aquest tram de 4,5 km estarà acabat a finals d'any, 11 mesos de retard sobre 15 de termini oficial d’execució. La veritable novetat és l’anunci de dos nous trams, que ja van ser anunciats el gener d'aquest any: el tram  Sils-Maçanet de la Selva i el tram, Medinyà-Orriols. La venda al mitjans va ser molt bona. Tot i que ho portava apuntat a les notes, la ministra es va ben estar de dir que eren dos trams de 3 km cadascun. I això és tot. S’avança en la redacció del projecte de desdoblament «tou» (duplicació de calçada) d'Orriols fins a la frontera francesa. El govern espanyol, per primera vegada a la història, vol fer una concessió de construcció i manteniment amb peatge a l'ombra. No ho veurem pas, aquesta legislatura. Benvinguts siguin els avanços en els tràmits administratius. I el gran silenci de la ministra, fa dos dies a Vilademuls, va ser no reconèixer obertament el que ja ha dit en seu parlamentària: que el Govern de l'Estat no té previst desdoblar la N-II des de Maçanet fins a Tordera (9,2 km). Greu error. Volen traspassar aquest tram a la Generalitat (regal galdós) i deixar sense connexió per autovia a un conglomerat de 200.000 habitants de la Selva marítima i part de la interior. Els avanços són lents, no ens podem quedar amb els braços plegats. Cal insistir més i separar el gra de la palla. Ja veurem què passa el 2021 i mentrestant, de nou, només 6 km en una legislatura. Dit això, amb la ministra Pastor s'hi pot parlar, raonar i avançar. Encara queda molta feina per fer, la major part.