27 d’abril 2015

Final d'una llarga història

He rebut una resposta parlamentària, després de molt insistir, sobre les dates de finalització de les diferents concessions d’explotació d’autopistes a tot l’Estat. En el cas de l’AP-7, en el tram Martorelles - La Jonquera la data de finalització de la concessió és el 31 d’agost de l’any 2021. En termes històrics, des de l’inici de la concessió, això vol dir que estem en la recta final, en el temps de descompte després de dècades i dècades de pagar per moure’ns en carreteres desdoblades i ràpides. Podeu trobar aquesta resposta en el meu compte de Twiter, on l’he penjat. Només el tram Barcelona – Tarragona - l’Hospitalet de l’Infant acaba abans, el 2019. La resta, en tenen per molts anys. És important, en aquest punt, veure la lletra petita que assenyala que el final de les concessions està subjecte a l’efectiu compliment de les expectatives «d’equilibri econòmic» de l’empresa concessionària. Crec que, des d’ara, hem de començar una meditada campanya per consensuar entre els actors més actius i representatius de la societat gironina l’exigència de compliment del final de la concessió. Aquesta exigència «d’equilibri pressupostari», un cop construïts els quatre carrils en el tram de Girona, i tres accessos addicionals a la ciutat, pot suposar que l’administració responsable del moment haurà de fer un sol pagament extraordinari per resoldre el que quedi pendent. Espero i penso treballar perquè sigui així, mai perquè s’opti per l’opció de l’allargament de la concessió. No seria el primer cas de finalització d’una concessió d’una autopista. L’any 2007, es va acabar la concessió de l’autopista entre Bilbao i Sant Sebastià. El resultat és que ara els usuaris paguen un peatge molt més tou (dos o tres euros) simplement pel manteniment. Em sembla que aquesta és una campanya molt seriosa de la qual la societat gironina n’ha de prendre consciència des d’ara. En aquesta causa, hi penso ser. Lliures de peatges, sí... pel compliment del contracte i, sinó, ens despistem. De fet, Abertis és la primera que ja fa temps que ha començat a diversificar negocis i riscos. Preparem-nos per circular lliures de peatges d’aquí a sis anys, després de més de 45 anys.