21 de desembre 2014

Saber sumar i restar


TPFerro. Conversa amb la ministra de Foment. El tema és seriós i hi ha poc marge per evitar les conseqüències de la més que previsible demanda de l'empresa concessionària del túnel de Pertús. En aquest afer, que fa tants anys que denuncio i que ara ha agafat més rellevància pública, hi ha dos punts molt criticables. El primer: en la legislatura 2000-2004, essent ministra de Foment Francisco Álvarez-Cascos, es va firmar un contracte molt beneficiós per l'empresa TPFerro basat en uns terminis de posada en funcionament de la línia -febrer de 2009- que no es varen complir i que ja van suposar una indemnització que voreja els 200 milions d'euros ja pagats. Segon error: la política comercial de Renfe en cooperació amb SNFC ni de bon tros ha atrapat les previsions de 60 trens per dia. El sistema radial espanyol ha facilitat els trajectes a Madrid -aquest desembre 40% de descompte en els viatges en AVE Figueres-Girona-Madrid- però s'han descuidat de la permeabilització de la connexió transfronterera. Ens convé anar més a Lió i a Paris, per molts motius. Des del punt de vista de l'empresa, no fan res més que treure el màxim profit econòmic del que els hi permet el contracte. Arribats a aquest punt, s'ha d'estudiar si no és més convenient rescindir el contracte que indemnitzar pel lucre cessant. Serà un tema molt central dels pròxims mesos. La història de l'Espanya immodesta que no sabia sumar i restar.

Benvinguda Sra. Ministra. Demà la ministra de Foment inaugurarà el tram Caldes de Malavella-Sils de l'autovia A-2. Menys de 7 quilòmetres en 7 anys. I ara s'ha anunciat l'adjudicació de menys de 4 quilòmetres fins a Maçanet de la Selva amb un termini de 40 mesos. Quelcom grinyola. Simplement és hora de recordar que el Gobierno ha descartat el desdoblament Maçanet-Tordera i que el nord s’acabarà la legislatura sense haver arribat a Figueres, quina cosa era raonable. Tenint present que l'any 2021, no molt tard, s'acaba la concessió de l'autopista AP-7, es poden començar a pensar en solucions creatives. I dit tot això, la ministra Pastor ha fet més en aquests tres anys per endreçar els petits trossos començats que la parella Magdalena Álvarez-Jose Balnco en set anys. Així estan les coses. Contents del que arriba tard, vigilants del molt que queda pendent.


Una estació per l'aeroport. La Conselleria de Territori i Sostenibilitat i el Ministeri de Foment ja han firmat un conveni llargament perseguit per la construcció d'una estació de l'AVE a l'aeroport de Girona. No és per demà passat però el sentit comú s'ha imposat. Seria un aeroport també pel sud de França amb connexió amb alta velocitat, una altra manera de salvar el ruïnós negoci del túnel del Pertús.