La setmana passada
vaig fer un repàs de la desgraciada història del desdoblament de la N-II des de
l’any 1994 fins al 2011, al final del mandat del govern socialista. Aquesta
setmana em pertoca una segona i última part referida al que no ha fet el nou
govern des de finals de l’any passat i les perspectives pels propers mesos i
anys. En primer lloc convé parlar dels vuit mesos perduts.
Un fal·làcia-
Després de la rotunda victòria del Partit Popular en les eleccions a Corts
Generals del 20 de novembre de 2011 i la formació del govern el desembre, el
dirigents gironins del PP van voler marejar els ciutadans d'aquestes comarques
dient que no es podia començar cap tram del desdoblament de la N-II fins que no
estiguessin aprovats els pressupostos del 2012 que duien retard perquè s’havien
prorrogat els del 2011 en motiu de les eleccions. Aquest argument és mentida.
El 30 de desembre del 2011 el Consell de Ministres va prorrogar els
pressupostos de 2011 pel 2012 fins que n’hi haguessin uns de nous. També va
acordar una no disponibilitat del 20% de les partides. Era una fórmula
transitòria fins tenir nous pressupostos. Fórmula que es va allargar
escandalosament per la maniobra de no presentar un projecte de pressupostos
fins després de les eleccions andaluses de l’últim diumenge del mes de març de
2012. Vist des d’avui, aquesta és una maniobra grollera impròpia d’un Estat en
situació d’emergència. Per tant, pròrroga dels pressupostos de 2011 en els seus
exactes termes i no disponibilitat d’un 20%, una retallada lineal del 20%. Això
vol dir que, per exemple, dels 38,9 milions d'euros que hi havia pel desdoblament
de la N-II en el tram Caldes de Malavella-Sils en els pressupostos de 2011, hi
havia una retallada del 20%. Amb aquests pressupostos, el PP podia adjudicar i
començar l’obra des del seu primer dia de govern, des del gener quan va prendre
el control real del govern.
L’herència- A més, els
socialistes no van gastar ni un euro del que havien pressupostat (tot i que en
una resposta parlamentària el Govern afirma que es va executar un 2’7%
d’aquesta partida en el 2011. Em pregunto en què es van gastar el 2’7% dels
38’9 milions d’euros pressupostats). Els populars gironins ens han volgut fer
creure que no podien fer res fins a tenir els nous Pressupostos aprovats pel
2012. El dijous 28 de juny el Congrés els va aprovar definitivament. Ja estan
en vigor des de la seva publicació en el Butlletí Oficial de l’Estat el 30 de
juny de 2012
Els nous
pressupostos- Els nous pressupostos ja estan en vigor des de fa un mes i mig.
Fins i tot agafant l’argument-trampa dels actuals governants del PP, no s’ha
complert amb la paraula donada perquè no s’han adjudicat les obres del tram
Caldes de Malavell-Sils després de l’entrada en vigor dels pressupostos de
2012. Tram que està a punt,
administrativament, per ser adjudicat a una empresa des de la tardor de l’any
passat. Els socialistes no ho van adjudicar per decidia. El PP està allargant
els tràmits perquè sap que farà poc en els quatre anys de legislatura i ho vol
administrar en comptagotes. Però tractant-se del desdoblament de la N-II,
administrar una obra en comptagotes és una temeritat. Millor fer tot el que es
pugui des del primer dia i si la situació pressupostària empitjora en els
propers anys, com és previsible, tot el que ja està endegat ja no es pot parar.
La doctrina de
gasta-ho tot- El govern del PP i els seus escassos dirigents gironins han
pressupostat molt menys per la N-II que els governs socialistes amb la següent doctrina , dita molts cops en públic:
“nosaltres pressupostem menys però el que hi ha als pressupostos ens ho
gastarem”, ara és l'hora de veure si les coses són diferents. Amb el ritme que
porten, crec que no compliran amb la seva ampul·losa màxima de pressupostar
menys i gastar-ho tot. La qüestió és si aquest any es gastaran el 15'9 milions
d'euros pressupostats pel tram Caldes de Malavella-Sils o el 1'6 milions del
tram Sils-Maçanet de la Selva. Se’n recorden de la gran venta mediàtica de
l’esmena de la senadora Alícia Sánchez-Camacho als pressupostos del 2012 amb
300.000 euros més pel tram Sils-Maçanet? A 31 de desembre de 2012 veurem que se
n’han fet de totes aquestes partides si a dia d’avui la paràlisis domina la
relació del PP amb la N-II. Sincerament, per la seva pròpia supervivència
parlamentària gironina i per desmarcar-se del PSOE, pensava que el PP faria una
entrada diferent en el tema N-II. Han perdut un any. Només en queden tres.
Previsions- Els dirigents del PP tenen la previsió d’adjudicar l’obra
Caldes de Malavella-Sils el setembre, que pot ser a l’octubre. Això vol dir,
segons la seva versió: “màquines treballant abans de final d’any”. I els 15’9
milions pel 2012? Una ínfima part gastada. El conjunt de l’obra puja a més de
60 milions. La modesta previsió del PP és fer, en quatre anys, el desdoblament
Caldes-Sils (menys de 5 quilòmetres) i volen dividir per la meitat el tram
Sils-Maçanet de la Selva. I res més. No tenen previst iniciar les obres
Maçanet-Tordera ni fer el desdoblament del nord, Girona-frontera francesa. En
el tram del nord, des del meu punt de vista, és urgent una intervenció a la
variant de Figueres que té un dels nivells de sinistralitat més alts de les
carreteres de tot l’Estat. I que no ens diguin que fer obres sempre és un
procés lent i que mai es gasten totes les partides. Es poden quedar amb aquesta
dada: l'any passat el grau d’execució de l'obra pública de l'Estat a la
Comunitat de Madrid va ser d'un 111%. Ves per on, com ens toquen el flabiol,
Baldiri!!
1 comentari:
Tot això és fals; els pressupostos es compleixen com més a prop s'està de Madrid: fa poc que vinc d'allà i el tram Madrid-Saragossa, ja desdoblat de fa temps, està en obres aqui i allà per a fer l'autovia més recta i més planera................ aqui a provincies suposo que no importa tant si la gent pateix o es mor; el que trobo estrany és que aquests del PP Girona vulguin continuar sent espanyols de segona.
Publica un comentari a l'entrada